Nursi

Kaasamine 2.0 – noored!

Noorte kaasamine vabaühenduste (nt külaseltside) tegevusse on kahtlemata üks keeruline missioon, eriti pidevalt muutuvates oludes. Eestis on noorte osalus kogukondlikus elus Euroopa Liidu keskmisest väiksem (Vabatahtlikus elus osalemise uuring, 2018), aga just tänased noored on meie tulevikuperspektiivide eksperdid ning atraktiivset elu- ja toimekeskkonda tuleb tingimata luua just nendega koos. Üle Eesti on mitmed kogukonnad murelikud, et pealekasvav põlvkond ei tunneta enam tugevat sidet oma kodukohaga ega näi soovivat enam ise oma elukeskkonda panustama. Selleks, et inimene oleks valmis vabatahtlikult oma kogukonnas tegutsema ning looma sinna tulevikus kodusid, vabaühendusi ja ettevõtteid, peab ta aga kindlasti saama kogukonnas mõtestatult ja enda jaoks olulistel teemadel kaasa rääkida, ennast teostada ja otsuseid mõjutada.

Aruteluküsimus: Kuidas kasvatada noortes kogukonnatunnet ja panustamistahet?

Pakutud lahendused:

Lahendus 1: Noorte hobidepõhine kaasamiskava. Selleks on vaja kogukonnapõhist plaani, mis arvestab olemasolevat ressurssi, vajadusi, individuaalseid huvisid ning suurendada kogukondade teadlikkust noorteprojektide rahastamisvõimalustest (Erasmus+ jmt).
Lahendus 2: Luua keskkond suhtlustinter „Keelte kool“. Selleks leiame koostööpartnerid ja loome veebilehe ja äpi ning töötame välja sisu ja kasutusjuhendid. Oluline on üle-Eestiline teavitustegevus kogukonna lõikes.
Lahendus 3: Loovus algab nullist: kogukond annab „puhta“ keskkonna andmaks noortele võimaluse luua see endi omaks. Selleks kaardistame noorte ootused ja lootused ilma hinnanguteta.
Lahendus 4: Noored on järjepidevalt toetatud enda ideede algusest lõpuni elluviimisel. Selleks leiame popi ja noortepärase eestvedaja(d) ning leiame ressursid ideede teostuseks.
Lahendus 5: Teeme küsitluse ja uurime, mida noored tahaksid teha – sündmusi, kooli loovtöö jms – ja laseme neil selle sekkumata ära teha (jääme toetavaks lüliks). Selleks kaardistame (huvid, asukoha küla põhiselt); leiame kooli kontaktisiku, kellega koos loome noorte võrgustiku; kaasame noori järjepidevalt; suhtleme noortega rohkem ja kuulame neid päriselt; leiame noorte seast eestvedajad ja toetame ning julgustame neid.
Lahendus 6: Noorte volikogu kaasab noort kogukonna tegemistesse koolis ja lasteaias laiendades kogukonna elu ja väärtusi. Toimub kooli ja lasteaia kaasamine kogukonna üritustele. Selleks peab noorte volikogu liige koolis suutma samal tasemel noorega suhelda ja kaasata kogukonna üritustele. Koolis ja lasteaias toimub kogukonna väärtuste ja tegemiste jagamine, mis laiendab noore silmaringi ja kontakte.
Lahendus 7: Siiras huvi lapse ja noore vastu. Eelarvamuste vabadus. Lapse ja noore väärtustamine. Sobivad suhtlemistehnikad lapse ja noorega ühenduse loomiseks ning sügavamale minemiseks. Selleks on vaja noort aktsepteerivat kohtlemist.

Ettepanekud ja kommentaarid KOV-ile, riigile:

  • Noorte omaalgatusfondide loomine ja suurendamine ning edasi arendamine.
  • Loome koos, haldame, vastutame, arendame.
  • Noorte motivatsioonifond oma keskkonna loomiseks ja noorte omaalgatuste tunnustamine.
  • Noortega tegelevad eestvedajad on õigeaegselt tasustatud, sest nad toetavad noori projekti igas etapid (taotlusvoor noortele, kus on madal lävend).
  • Koolid ja kogukonnad peaksid tegema koostööd.
  • Toetada materiaalselt koolide, lasteaedade ja noortekeskuste algatusi.
  • Laste ja noorte huvihariduse toetus tagasi.

Kommenteeri lahendusi

Kommentaarid on avalikud